čtvrtek 19. ledna 2012

C4 - Financování


Je obecně známou věcí, že ve financování výjezdu v rámci CEEPUSu a v rámci Erasma je poněkud velký rozdíl. Nicméně jsem netušil, že ten rozdíl mi sáhne tak hluboko do kapsy. Hlouběji než jsem chtěl, ale tak si osud hraje s našim pobytem na zeměkouli. Zatímco v rámci Erasma vám domácí univerzita vysype pěkně zlatáčky hezky před odjezdem přímo na váš účet, tak v rámci CEEPUSu vám zaplatí pouze cestovné s tím spojené, pobytovou taxu a kapesné dostanete od hostitelské instituce - v mém případě Uniwersytet Jagielloński :-D





Neměl jsem potřebu ptát se své koordinátorky před odjezdem na otázku peněz. Udělal jsem tak v momentě, jak jsem se připojil na net ihned prvním mailem na kolejích. Bylo mi jasné, že peníze nedostanu hned jak vylezu z vlaku.. a už vůbec jsem nečekal žádný červený kobrec na vlakáči - ale nutno podotknout, že by to bylo hezké :-D 

Collegium Novum
Napsala mi, že peníze budou v univerzitní bance od 9.1 (nejspíše). No, nebyly tam :-/ Ale abych to zkrátil. V Collegium Novum, což je zdejší budova rektorátu, má svoji kancelář Bank PEKAO s.a. a kde se nejspíš vyřizují všechny peněžní transakce na univerzitě. Tam se také vyplácí stipendia různého charakteru. Do té místnosti jsem prakticky chodil obden a ptal jsem se, zda-li pak náhodou není stipendium k dispozici. Trvalo to dva týdny od doby mého přijezdu, ale co už. Když mi docházeli prvně peníze, co jsem si změnil před odjezdem (počítaje pouze s zaplacením kolejí a nejnutnějšími výdaji na několik dní), tak bylo na pořadu dne návštěva směnárny, dkyž stipendium nebylo. Měl jsem prakticky jenom na jídlo, skromné jídlo a nic víc. Ne, že by mi to neprospělo :-) ale ta finanšní nejistota nebyla nikterak příjemná. Ale v pohodě. 88 PLN však stačilo jenom na 7 dní, a když ani potom nebylo stipendium v bance, tak jsem byl už pořádně namíchnutý, ale řekněte sami, co jsem měl dělat? Prosil jsem koordinátorku, aby zjistila, v jakém stavu doručení do banky je moje stipendium. Byl jsem ohromen polskou byrokracií. 

Papír o přidělení stipendia musí podespat několik lidí. Počínaje vedoucím katedry, děkanem, proděkanem a kvestorem.. no, prostě sranda.. a teprve potom ten papír putuje do banky. Hrůza! Jak by to nešlo stokrát jednoduše, kupř. příjdu do banky ukážu originál papíru s potvrzením pobytu a občanku, paní za přepážkou si vše okopíruje, vyplatí mi peníze, podepíše papír o převzetí a čestné prohlášení, že jsem peníze předtím od nikoho jiného nedostal (resp. by se to dalo řešit mým jménem přímo od koordinátora, který by ji dal i moje číslo občanky s papírem od Národní CEEPUS kanceláře v Polsku, že mam pobyt schválený). Banka by pak obnos vyplatila a zážádala by si je zpátky od univerzity na základě všech výše zmíněných dokumentů (nemluvě o tom, že na konci pobytu mi koordinátor pobyt potvrdí podpisem na dlaší papír). Ale to ne, musí se to dělat komplikvaným způsobem.

Je fakt, že tu je potřeba zmínit ještě jeden fakt, který prodloužil dobu vyplacení stipendia a to je finanční kalendář, či jak se to jmenuje. Jde prostě o to, že nelze peníze na rok 2012 nachystat či vyplatit v roce 2011, podle mě taky kravina, když o mém pobytu se vědělo již od srpna 2011, kdy mi přišel potrvzující dokument o mém pobytu a pevně věřím, že něco podobného dostal i můj koordinátor. A přijel jsem hodně brzo po novém roce, tudíž než se všechno rozhýbalo, tak to taky chvíli zabralo času. Ale co už. Penízky mám, tak jsem happy. A okamžitě jsem si zašel na dobrý oběd - krutí prsíčka smažená pouze ve vajíčku, brambory a salát:-D

pokračování příště...


(fotozdroj (shora dolů): forumakademickie.pl; plfoto.com)

Žádné komentáře: