pondělí 30. ledna 2012

C6 - Individuální turismus


To je strašně chytrý termín.. teď jsem ho vymyslel.. a mohl bych dálší, které by byly součástí "indituri" - např.  "histoturi" (historický turismus), "marketuri" (marketingový turismus) nebo "horituri" (horský turismus). Mohl bych na 5 min odbočit a vysvětlit všechny mnou zmíněné turismy, ale předpokládám, že všichni jste se již s nimi poznali a jistě si dokážete jednoduše vysvětlit, co všechny termíny můžou nebo vlastně znamenají.


V Krakově se dá uplatňovat prakticky všechno výše zmíněné - od návštěvy historických míst, přes moderní skleníky plné obchodů (aktuálně ještě pořád s povánočními až 80% slevami) či vyrazit do přírody (do lesů a na kopečky), aniž byste ztratili kontakt s civilizací.
Za ten můj již skoro jednoměsíční pobyt jsem zvládl, a to můžu říct úpřímně a hrdě, všechno! Navštívil jsem Wawel, byl v Domě Jana Matejki, prošel si židovskou čtvrť, samořejmě němohly chybět Planty ani Błonie Krakowskie. Zarostlým terénem jsem vystoupil na zdejší Olymp - Kopiec Kościuszki a v neposlední řadě jsem objel několik nákupních center při kupování bezpečnostního zámku k notebooku.

Je až k neuvěření kolik toto milionové město má nákupních center - poměrně obřích rozměrů (napočítal jsem aspoň 6, 2 multikina, Ikea, Castorama, OBI a bůh ví s městskou radou co ještě :-D - nepočítaje klasické supermarkety!). První víkend jsem projezdil Krakow tramvají prakticky křížem krážem. To by totiž jeden nevěřil jak nedostatové či předražené může být mnou hledané zboží. Trochu jsem si vyčítal, že jsem si ten káblík nekoupil na alze za 180 korun i s daní, ale při mém pátrání jsem měl nakonec štěstí a za 29,9 PLN jsem onen bezpečnostní zámek koupil v Kraków Plaza - dobrý název, co?:-D

Moje potyčky s historickými místy v Krakowě proběhly většinou v době, kdy jsem zde bydlil v rámci Erasma. Nicméně jsou místa, která buď nebyla v té době dostupná nebo taková, která si zaslouží opětovnou návštěvu. K těm prvním to byly především Sukiennice, které procházeli mohutnou rekonstrukci a teprve v druhé polovině roku 2010 byly opět slavnostně otevřeny. Dalším místem, které procházelo rekonstrukcí byl již zmíněný Dům Jana Matejki - slavné polské malíře 19. stol., jehož většina historických obrazů se dostala i do učebnic. Tudíž jsem konečně mohl na vlastní oči vidět vše 1:1. Do té druhé skupiny patří Kazimierz, Wawel a především Kopiec Kościuszki, který mě učaroval a strašně rád, tam vylézám lesní cestou.. Ačkoliv musím podotknout, že jít v -15°C mrazu, krutý (zřejmě severní) vítr vás mrská po obličejí, cítíte pot na zádech, pač jste si nevzali žádné funkční prádlo.. není zrovna příliš příjemné.. ale je potřeba myslet na odměnu a tou je nádherný výhled na Kraków. Škoda jen, že nebylo výrazně jasno a cokoliv nad 10km již bylo zahalenou bělostnou tmou.. ale za těch 66 Kč to stálo!

Kraków pro mně začíná být něco jako Praha.. máte pocit, že jste už byli všude, ale stejně víte, že když přijedete, tak objevíte zase něco nového, nečekanéhé či to bude za jiných podmínek. Prostě člověk by se měl vracet tam, kde se mu líbí a mě se v Krakowě moc líbí!


pokračování příště..

(fotozdroj: studentpoint.cz )

Žádné komentáře: