pondělí 4. května 2009

Díl 43.: perfektní výlet do kopců a mezi zvířaty..

Včera jsem si udělal moc hezký den. Už v pátek jsem si plánoval nějakou atrakci na víkend a rozhodl jsem se navštívit jeden vrchol, který vídám cestou ze školy. Ráno jsem provedl nutnou očistu a vyrazil na velkolepou túru. Kvůli zabezpečení celé cesty jsem nakoupil pár jízdenek a vyrazil na kopec. Cesta byla fajn, nejdřív příjemná rovinka na krakovských Błoniach, ale pak začala prudce stoupat do kopečka a po klikatých cestičkách jsem vyšplhal na Kopiec Kościuszki (http://www.kopieckosciuszki.pl/). Kopec vznikl za velkého přispění celého národa, kdy ze všech koutů Polska, ale i ze světa, byla svezena hlína k usypání celého památníku, který vznikl v roce 1823. V druhé polovině XIX stol. Rakušané pak kolem kopce postavili fort, který se podařilo díky stále fungujícímiu komitétu zachovat a velebit do dnešních dnů. Samotný kopec prošel 2x rekonstukcí, naposled na počátku nového milénia, kdy půda se začla sypat a chodníky začly praskat. V samotném areálu jsou tři expozice, první je výstavou voskových figurín "Poláků cesty ke svobodě", druhá se vztahuje ke všem krakovským kopcům, kopečkům (zůstaly 4 z 5), no a třetí je o Kościuszce, posvtání a vše, co se k tomu vzathuje ke Krakovu. Voskové figuríny jsem neviděl, ale zbylé dvě byly moc hezky provedené. Dobové předměty, fotografie, makety etc. A ke všemu úspěchu 3. května  je v Polsku velký svátek a tak vstup na Kopiec byl zdarma. A abych nezapomněl, k samotnému kopci je doslova přilepena kaple - viz foto. Pokud ale nebudete mít v blízké době možnost se z kopce podívat na panorama Krakova, tak doporučuji tuto adresu:
http://www.kopieckosciuszki.pl/pokaz/pokaz.php?lang=pl (pohyb myší: pravým točíte kamer
ou a levým přibližujete.).

Další část dne jsem vyplnil návštěvou zoo. Cesta do zvířecího parku byla dlouhá, prudká
 a strnitá. První autobus mi ujel před nosem a další jel za půlhoďky, tak jsem se rozhodl jít pěšky na další zastávku..došel jsem asi na třetí, autobus přijel..ale já se tam nevlezl. Tak jsem šel do zoo pěšky a byla to hodně dlouhá cesta, do kopce, na přímem sluníčku (bylo něco kolem 13h) a kolem několika kilometrové kolony nedočkavců. Když jsem si myslel, že jsem u brány zoo, tak jsme měl radost, pot ze mně stékal, srdce bušilo a všude jenom nádherná vůně výfukových plynů, které doprovázeli ptáci na stromech lesa. Ano, park je situován v lese. Po 10min funění do kopce (už ale bez aut - do lesa mají vstup zakázan), jsem se ocitl před branami parku. Má první cesta ale zamířila ke stánku s jídlem. Všude bylo plno a musel jsem 10min čekat v řadě, ale dobře jsem se najedl a k mému zklamání jsem šel si vystát frontu k pokladně. Po zaplacení 42kč se mi otevřela brána k zavřeným zvířatům:-) Bylo tam hezky, akorát mě štvaly ty malý děcka..řvaly a neuměly se chovat a jejich rodiče (pokud se tomu druhu tak může říkat) ty svoje děti nedokázali srovnat. V zoo to měli hezky udělané, právě stavěli nový pavilo pro žirafy. Moc jsem si to užil. Pro více informací: http://www.zoo-krakow.pl/.

Mým posledním cílem byl Kopiec Niepodległości im. Józefa Piłsudskiego. Taky byl postaven za velkého přispění celého národa v roce 1934, zemina byla svezena ze všech bojišť Poláků z 1SV. Kopec je situovaný celkem blízko zoo, zhruba 30min pěšky. 
Je zněj hezký výhled, taky mám svůj komitét, který o kopec pečuje. Generální gubernátor Hans Frank chtěl kopec srovnat se zemí, ale nikdy k tomu nedošlo. Po druhé světové se představitelé města snažili různými
 prostředky kopec zničit, ale nijak zvlášť se jim to nepodařilo. V 1953r. s pomocí tanku zničili granitovou desku se znakem polských legiónů.

Chtěl jsem ještě navštívit místní astronomickou observatoř, ale nezbyly mi žádné sílybyl jsem unaven a bolely mě nožičky a tak jsem se vrátil zpátky do civilizace. Autobus samozřejmě mi utekl před nosem (už po druhé), takže jsem si rozhodl udělat krátkou procházku na další zastávku, kde jsem nastoupil na bus a vydal se na kolej, kde byla mnou blahoslavena sprcha:-)

Následovala skvěla večeře a ještě lepší hokej, i když byl lehce poznamenán špatným přenosem streamu. Ale i tak jsem měl nádherný den!

pro zajimavost tady je pár fotek: 

Žádné komentáře: