středa 4. března 2009

Díl 12.: rozdíly mezi vyučujícími, výukou atd...

Dneska byl úspěšný den, hlavně co se týče rozvrhu! Složitost krakovského systému vyučování na zdejší katedře nemá cenu popisovat (vč. kreditního hodnocení), neb sám tomu nějak nerozumím a jsem rád, že jsem si udělal takový rozvrh, jaký mám. Pro zjednodušení budu operovat raději slovem "předmět. Tudíž mám 4 předměty a každý z nich ukončený zkouškou (k mému údivu, každý je jinak bodově hodnocený???). Avšak je tu ještě jeden zádrhel. 3 z těch mnou vybraných předmětů končí zhruba v polovině dubna (zní to sice hezky, ale..), a to proto, že začali už v zimním semetru a mají to tady fakt divně rozvrženo - prostě na 40h, a tudíž končí už v polovině dubna. No a teď to ale.. To "ale" je tady proto, že si musím doplnit látku i za zimní semestr. Požádal jsem jednu krasavici, aby mi půjčila zápisky z toho období..no je toho hodně..ale doufám, že to zvládnu, alespoň si vzpomenu jak se správně učit a nebudu se jen tak povalovat v krakovských ulicích při návštěvě památek a vysedáváním v univerzitní knihovně četbou knih, které mě zajímají.  Takže by to mohlo být i pro mě užitečné z hlediska látky, kterou musím se naučit.

A jaké že to předměty mám?? Dobrá otázka:-) V pondělí dopoledne, jak jsem již možná psal, mám předmět s názvem "Vláda a společnost v meziválečném Polsku". Na úterý jsem si domluvil "Dějiny vojenství XVIII.-XX. stol." No a ve středu mám dva hned za sebou a aby toho nebylo málo tak ve dvou budovách. První z nich je "Jak se změnila politická a národnostní mapa Evropy a světa ve XX. století"  a druhý středeční předmět je "Sovětské impérium. Zahraniční politika 1917-1991".

Na tom úterním předmětu jsem ještě nebyl (je to až příliš složité proč ještě ne:-)). Ale i tak si můžu dovolit srovnat úroveň krakovských vyučujících a olomouckými na úrovni vedení předmětu. U nás relativně všichni chodí na čas (nebo aspon snaží), tady člověk čeká i 10min,ale dopohody. Vstoupili vyučující (co jsem měl možnost poznat v Olomouci a v Ostravě) do učebny, tak prohodí nějakou vtipnou hlášku či se zeptá jak to jde atd. V Krakově, až na jednu světlou vyjímku, vyučující zahájil ihned předmět. Žádný vtípek na prolomení bariéry po zkouškovém a uvolnění atmosféry ve třídě. Nic. Ale bacha, samozřejmě, to nemůžu nijak kategorizovat, že v Olomoci jsou takoví a v Krakově makoví. Ono to asi opravdu záleží od "osobnosti", která učí. Takže to neberte příliš vážně. Jednu věc si ale vemte k srdci a to by si měli přečíst snad všichni na naší katedře. Tady když je vyučování..tak NIKDO zbytečně nešustí papírama, už VŮBEC nemluví, nejí a nepije (ono je zákaz brát do učeben jídlo a pití), chová se slušně, neodchází na záchod nebo předčasně z výuky (kromě nadměrného přetahování samozřejmě) a celou dobu pečlivě naslouchá a děla si poznámky!!! U nás je to mnohdy obráceně, že jo?:-) Asi ten největší rozdíl, který jsem zatím zaznamenal, byl v tom že učebny nejsou (jako u nás povětšinou) otevřené, ale právě vyučující přináší klíče a pouští studenty dovnitř (někdy se to stane i u nás, ale to jsou dle mého názoru jenom vyjímky nebo se pletu??)

No ale ještě zpět k vyučujícím. Měl jsem zatím tři hodiny. A můžu s rukou na srdci říct, že všichni tři jsou chodící encyklopedie..doslova!!! Co dneska na "změně mapy" dr. Patek dokázal skloubot do svého velmi poutavého výkladu, mě až zaráželo. Hovořili jsme o skandinávii ve XX. stol., ale bez jakéhokoliv problému odbíhal i do daleké historie středověkých Vikingů, hanzy, všech personálních unií. Chrlil ze sebe data panování jednotlivých králů, věděl, co a kde se stalo tehdy a tehdy, co bylo příčinou, co tomu předcházelo a jaký to mělo pak následek, samozřejmě se všemi souvislotmi, které k tomu patří. Někdy jsem nevěřil vlastním uším a sám sebe jsem se ptal, budu taky kolem 50 takový přeborník?? Trochu mi moje historické ego spadlo dolů.. 

To byl jenom příklad, ale každý z těch 3předmětu probíhal podobně, neuvěřitelné znalosti, co mají mě až zarážely hluboko pod základy 600 let staré budovy. Prostě historici par excellence!!! Taky bych rád někdy takovým byl, snad se mi to jednou povede!

Nechci teď nijak nikomu na naší katedře ublížit, či chráň bůh se jich nějak dotknout, takže nebudu jmenovat, ale (možná se pletu) těžko mi je najít někoho s kým bych je srovnal. Ono to asi ani nejde. Každý má své přednosti v něčem jiném...každý svým způsobem mě dokáže ohromit svým rozhledem a znalostmi, jak se mi to stalo dneska. Takže, prosím, berte poslední řádky s reservou:-) Díky...

Žádné komentáře: