pondělí 16. března 2009

Díl 21.: studenstké stravování...

Nevěděl jsem před obědem zda budu psát příspěvěk, ptž jsem dlouho přemýšlel o čem bych psal... ale jak jsem vracel talíř v jídelně, tak to příšlo samo..:-)

Ne že by to, co se stalo, vydalo na celý román, to bohužel ne..spíš to byla následná asociace s obrazem, který se mi naskytl..ale později jsem si řekl, že bych se mohl pozastavit nad zdejším jídlem.

Takže tak, že - hezký počátek věty, ne? - když jsem odnášel použitý talíř k okénku, zahlédl jsem zaměstnankyně oné jídelny, jak si něco ukazují v nějakém časopise.(Pro úplnost scény doplním, že hladový dav čekal, aby si mohl objednat - ale o systému níže) Zprvu jsem tomu nevěnoval pozornost, ale když už jsem talíř položil na okénko a odcházel jsem zpět na pokoj, uviděl jsem, že to nebyl časopis, ale katalog z avonu! A tu se mi vybavila už legendární povídka o bývalé sekretářce naší katedry, která si v pracovní době objednávala svetříky s benettonu. Tak mě to tak nějak pobavilo. U pultu plno lidí a ony si tam prohrabují avonkatalog:-)

Tak jist víte, či nevíte Polsko je v cenové relaci blízké Česé republiky. Jsou zde věcí dražší nebo naopak levnější, ale výrazně ušetřit se, podle mně, nedá. To stejné je i s jídlem, moc ušetřit se nedá, ceny jsou srovnatelné ve výsledku (jednotlivé produkty můžou být levnější, ale i dražší). Co se týče stravování v Krakově, tak s tím není problém. Cracow is big city! Takže na každém rohu na razíte na hospu, restauraci, pizzerku nebo v horším případě na kebab. Musíme si uvědomit, že Krakov je turisticky velmi atraktivní město a tudíž tomu odpovídají ceny v centru města. Při troše štěstí a hledání ušetříte pár zlotých, ale i tak se Váš oběd (polívka, hlavní jídlo, nápoj) bude pobyhovat kolem 170-250kč, což je přijatelná ceny, ale na koždodenní stravování finančně nemožné!!! Tudíže je zapotřebí hledat jiné cesty teplého pokrmu. Stejně jako v Olomouci a jiných městech existují jídelny, kde se člověk dobře nají a poměrně levně. A je tomu tak i v Krakově. Na kolejích jsou takové jídelny 2-jednu z nich jsem si velice oblíbil. Vaří dobře, porce jsou dostatečně velké a hlavně za přijatelné ceny v místě bydliště:-) V centru jsem také objevil podobnou jídelnu, tzv. Bar Mleczny, ceny jsou od té kolejní jídelny zhruba o 1-2zlaté větší, ale i tak se pořád najíte za příjemnou cenu, např. 60kč za kuřecí řízek, brambory a salát (v restauraci by jste zaplatili min jednou tolik). 

No ale abych se vrátil k té kolejí jídelně, alespoň několika málo slovy. Cesta je k ní klikatá, člověk by si myslel, že tam nikdo nevytřel už hezkých pár let, ale jakmile vstoupíte do místnosti, tak se rázem ocitnete v jiném prostředí. Výber jídel je velicé pestry..od polívek jako je např.: boršč, žurek, rajčatová etc. přes pirohy, lívance až po maso na různé způsoby..vepř. či kuřecí řízky, holoubky, játru etc. etc. etc. Nedílnou součástí polských jídel jsou saláty, na výběr je asi z 12druhů denně.  Do toho jsou ještě nachystána menička za necelých 60kč, což je vynikající cena. Takže nabídka je kvalitní a pestra. Sice se i zdá, že to v jídelně je trochu blbě řešeno s logistikou, ale to nemá smysl vysvětlovat. Důležité je, že když si objednáte a zaplatíte, dostanete se do tzv. lhůty čekací, nebo jak by řekl dr. Podolský..budete v očekávání :-) A to proto, že se ta objednávka musí nejdrív uskutečnit, ale nebojte .. netrvá to dlouho:-) po pár minutách dostanete svoje jídlo, pro které si zajdete k pokladně (takže trochu změna od většiny jídelen). Ale jinak příjemná atmosféra. Takže když budete v Krakově doporučuji navštívit: Jadłodajnia, ul. 3 Maja 5, 30-063 Kraków (1.patro budovy kolejí Żaczek, vchod z levé strany, dveře za vchodem do divadla Reduta, 15min chůze od centra).

Dobrouchuť:-)

Žádné komentáře: