středa 4. března 2009

Díl 14.: jak jsem se skoro ztratil v univerzitní knihovně...

Tak dneska jsem se konečně urval a zašel se podívat do univerzitní knihovny a zjistit, jak se věcí mají, jak to tady vůbec funguje. Jak jste si zajisté všimli, tak knihovna má celkem velkou budovu. No měla by být jedna ze dvou největších v Polsku. Sice nevím, co je na tom pravdy, ale nijak mě to nevzrušuje.

Hned jak vejdete, tak si musíte odložit (nemyslím úplně všechno, ale ani brašnu na noťas si vzít nemůžete), násdledně Vás zkontroluje místní ochranka (chce vidět platnou kartu) a teprve pak můžete schodištěm do druhého patra, nikam jinam se nedostanete. 

V Olomouci jsem byl zvyklý si knížku najít sám, nejdřív katalogu a pak na poličce. Tady mají zcela odlišný systém. Totálně debilní, ale bohužel zcela funkční!!! Ke knihám samotným se dostanete až na konci..mezi regály Vás nepustí a jediné co si můžete procházet jsou desítky tisíc lístků v kartotéce (ale nemyslete si, že to nemají online zpracovaný). Takže když si najdete onu hledanou položku, přes web si ji objednáte do některé z místností chcete nebo si ji necháte zaslat do přízemí k vypůjčení. Na zkoušku jsem si objednal pár, to jsem ale ještě netušil, že existuje nějaká čekací lhůta (1-1,5h něco jak si objednáváte ve Zbrojce ze skladu, jenom stím rozdílem, že tady čekáte tak na každou knížku). Tudíž jsem byl přinucen odejít z nepořízenou a vrátit se za hodinu a půl (onen čas jsem vyplnil předešlými příspěvky).

No aby toho nebylo málo, tak když už s nadšením jsem šel k "okénku" pro knížky, tak jsem se musel zapsat,nechat kartu (ani nevím proč..jak říkám totálně debilní systém). Příjde mi to až příliš zkomplikované..a to jsem vyzkoušel jenom jednu z mnohá funkcí, byl jenom ve třech místnostech pro čtenáře z celé budovy a instituce.

Nemám rád, když si knížky nemůžu procházet sám mezi regály, podle toho jak mě zaujmou. Vadí mi když mi to tak prostě servirují, je to velká ztráta času... když čtu, tak někdy mám chuť se podívat, odkud vzešla ta a ta citace..a teď to bude s hodinovou prodlevou.. (víceméně to stejně funguje i v archivech, taky nikdy nevíte co Vám přinesou, zda králíka na smetaně nebo kuře kung-pao, ti méně šťastní z nás dostanou bavorskou sekanou v podobě neuspořádáných kartonů)

Bude mi na to težko zvykat...myslel jsem si, že bude uvnitř trochu lidský přístup. Chápu, že jejich fond čítá nepřeberné množství velmi ceněného materíálu, ale knížky vydané za posledních 30let by mohly být volně k dispozici..

Žádné komentáře: